قطار شهری مشهد: در خردادماه امسال بیش از ۷ میلیون و ۷۹۴ هزار سفر انجام شده است در خردادماه امسال به بیش از ۲ میلیون زائر و مجاور در پایانه‌های مسافربری خدمت رسانی شده است شهروند خبرنگار | درخواست نصب نیمکت و سایبان برای ایستگاه اتوبوس رضا شهر در مشهد+ پاسخ اعمال‌قانون هزار و ۸۸۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۵نفر در تصادفات مصدوم شدند (۶ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای مشهد در آستانه هشدار آلودگی (۶ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در چهار ضلع میدان‌های فردوسی، استقلال و جهاد | اتخاذ تمهیدات ترافیکی لازم برای حضور نامزد‌ها در مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳) بزرگراه‌های مشهد در مسیر اصلاح هندسی شهردار مشهد: خرید ۴۷۹ اتوبوس و مینی‌بوس در دستور‌ کار است یک خیابان به وسعت غدیر | خیابان فدائیان اسلام مشهد در عید ولایت خاطره ساز شد + فیلم اطعام ۱۱ هزار نفر در بزرگ‌ترین سفره اطعام کشور در مشهد + فیلم فضا آرایی معابر منتهی به حرم مطهر و برگزاری جشنواره عید تا عید در منطقه ثامن مشهد کیفیت هوای مشهد امروز چگونه است؟ (۵ تیر ۱۴۰۳) + عکس سرویس‌دهی رایگان دوچرخه‌های اشتراکی بایدو در مشهد به مناسبت عید غدیر تشکیل دبیرخانه دائمی نشست شهرداران کشور‌های عضو بریکس در مشهد مقدس  اطعام ۱۱ هزار نفر در روز عید سعید غدیر خُم در بوستان ملت مشهد اعمال‌قانون ۲۳۳۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۴ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بولوار وکیل آباد، میدان استقلال و پیرامون حرم امام‌رضا (ع) (۴ تیر ۱۴۰۳) افتتاح برج پرچم در مشهد به‌مناسبت عید غدیرخم سرویس‌دهی مترو و اتوبوسرانی مشهد روز عیدغدیر (سه‌شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۳) رایگان است نگاهی به تاریخچه برگزاری عید ولایت و موقوفه‌های مربوط به آن در مشهد| چراغ روشن وقف در جشن غدیر
سرخط خبرها

فرماندار مشهد: حوادثی که در جریان سیل مشهد رخ داد به دلیل سهل‌انگاری نبود | برای کمک به سیل‌زدگان از چارچوب قانونی خود فراتر رفته‌ایم + فیلم

  • کد خبر: ۲۳۰۶۶۵
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۱
فرماندار مشهد: حوادثی که در جریان سیل مشهد رخ داد به دلیل سهل‌انگاری نبود | برای کمک به سیل‌زدگان از چارچوب قانونی خود فراتر رفته‌ایم + فیلم
فرماندار مشهد گفت: حوادثی که در جریان سیل مشهد رخ داد به دلیل سهل‌انگاری نبود، بلکه شدت بارندگی در مدت زمان کوتاهی باعث شد ظرفیت‌هایی که از قبل ایجاد شده بود، توان خروج آب را نداشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، محسن داوری در نشست خبری پیرامون سیل هفته گذشته مشهد که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، گفت: در هفته‌ای که سپری شد بر اساس یک بارندگی که تقریبا در یک دوره ۲۰۰ ساله کم‌سابقه بود در معابر مشهد آب‌گرفتگی به وجود آمد و شهروندان ما درگیر سیل شدند. اقداماتی صورت گرفت که لازم دانستیم آن‌ها را اطلاع‌رسانی کنیم.

وی افزود: ستاد بحران مشهد به دلیل اطلاع‌رسانی به موقعی که از سمت هواشناسی صورت گرفته بود، قبل از بارندگی تشکیل حلسه داده بود و در زمان بارندگی در آماده باش کامل قرار داشت.

فرماندار مشهد تصریح کرد: حوادثی که در جریان سیل مشهد رخ داد به دلیل سهل‌انگاری نبود، بلکه شدت بارندگی در مدت زمان کوتاهی باعث شد ظرفیت‌هایی که از قبل ایجاد شده بود، توان خروج آب را نداشته باشد. علی رغم اینکه میزان آب گرفتگی‌ها زیاد بود، اما در یک فرصت کوتاه تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان به خصوص شهرداری مشهد خدمات‌رسانی را به حالت عادی بازگرداندند.

داوری ادامه داد: در جریان باران شدید روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، وزش باد شدید بخشی از شبکه برق را دچار اختال کرد، سیل نیز در یکی از ایستگاه‌های برق مشکل ایجاد کرد که در کمترین زمان ممکن مشکل قطعی برخی نقاط مشهد را برطرف کردیم.

وی یادآور شد: به غیر از یک خیابان، در هیچ خیابانی منع آمد و شد برقرار نکردیم. در زمان بارندگی ممنوعیت ترافیکی ایجاد کردیم تا بروز حوادث و خسارت را کاهش دهیم، کسانی که در زمان بارندگی دچار خسارت شدند از قبل بارش باران در مسیر و معابر حضور داشتند.

فرماندار مشهد گفت: آب در میدان انقلاب از ارتفاعات جنوبی وارد شد و از ظرفیت خود بیشتر شده بود. حجم بالای آب، بزرگراه کلانتری و سپس پل انقلاب را درگیر کرد که ۲ نفر به دلیل کهولت سن نتوانستند از آب خارج شوند که متاسفانه جان باختند.

داوری اضافه کرد: علت تلفات در خیابان سپاه ۶۹ وجود دیواری در پشت این منطقه بود که آب پشتش جمع شده و قسمتی از دیوار ناگهان تخریب شد که در نهایت باعث ایجاد سیل و جان باختن ۲ کودک خردسال و یک مادر به همراه کودکش شد. در روستا‌های اطراف نیز اگر اتفاقی رخ داد به دلیل این بود که نتوانستند مسیل را به خوبی مدیریت کنند، چرا که در مسیل ساخت و ساز‌هایی غیرقانونی صورت گرفته بود. حتی ساخت و ساز‌ها در خیابان سپاه نیز بدون مجوز بود.

وی ادامه داد: ما باید بارندگی در روز‌های آتی یعنی شنبه و جمعه (۲۸ و ۲۹ اردیبهشت) را نیز تدبیر می‌کردیم که در روز شنبه آمادگی بیشتری نسبت به روز چهارشنبه داشتیم، اما خداراشکر بارش شدید باران در روز شنبه تلفاتی به همراه نداشت، هرچند خسارت‌هایی مجددا به وجود آورد. بارش شدید تگرگ نیز خسارت زیادی در شهر و خسارت زیادی به باغات و مزارع وارد کرده بود.

فرماندار مشهد خاطرنشان کرد: آب گرفتگی بزرگراه کلانتری نیز در کمتر از ۲۴ ساعت بازگشایی شد. در خیابان سپاه نیز مردم به صورت جهادی پای کار آمدند. خانه‌ها باید از گل و لای نجات پیدا می‌کردند، در برخی خانه‌ها گل و لای تا ارتفاع ۲ متر بالا آمده بود.

وی افزود: ۶۷ خانواده از منطقه سیدی در جریان سیل روز چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت) در زائرشهر اسکان رایگان گرفتند که کماکان اسکان این خانواده‌ها ادامه دارد.

فرماندار مشهد عنوان کرد: در ایجاد سیل و کمک رسانی به افراد خسارت دیده، کشور روالی قانونی دارد که بنیاد مسکن در ابتدا ارزیابی می‌کند و سپس به ستاد بحران اعلام می‌کند و خسارت‌ها به مردم پرداخت می‌شود، در جریان سیل مشهد اقدامات و کمک‌هایی که صورت گرفت خارج از روال قانونی دولت بود و در مشهد کار‌های ویژه‌ای انجام گرفت. تمام کسانی که در حوزه مسکن، خودرویی و معیشت بابت سیل آسیب دیده بودند را ارزیابی کردیم.

۶۸ خانواده بیش از ۲۷۰ اقلام ضروری دریافت کرده‌اند

داوری اضافه کرد: ۴۳۴ واحد مسکونی آسیب دیده در مشهد مورد ارزیابی قرار گرفت. ارزیابی اولیه در امور معیشتی این واحد‌ها انجام شده است. تا کنون ۶۸ خانواده بیش از ۲۷۰ اقلام ضروری دریافت کرده‌اند، البته بنا نیست تمام اقلامی که خسارت دیده را بازگردانیم، باید این واحد‌های مسکونی از قبل بیمه می‌بودند، اما ما به این عزیزان کمک کردیم تا بتوانند مجددا به چرخه زندگی خود بازگردند.

وی در خصوص میزان کمک‌رسانی به آسیب دیدگان از سیل مشهد گفت: کسانی که مستاجر هستند و در خانه خود امکان اقامت ندارند، ۱۰۰ میلیون وام قرض‌الحسنه ۶۰ ماهه با سفته دریافت خواهند کرد. این افراد می‌توانند موقتا مسکنی اجاره کنند تا مشکلشان حل شود. همچنین بر اساس ارزیابی که بیمه انجام می‌دهد به مالکان تا سقف ۹۵ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت خواهد شد. همچنین بنیاد مسکن با توجه به میزان خسارتی که گزارش می‌دهد این افراد وام‌های قرض‌الحسنه نیز دریافت خواهند کرد. خانه‌های روستایی نیز که از سیل آسیب دیده‌اند تا ۳۵۰ میلیون تومان وام ۵ درصد برای مرمت و بازسازی دریافت خواهند کرد.

فرماندار مشهد بیان کرد: کسانی که اعضای خانواده‌شان فوت شده‌اند به ازای هر نفر ۱۰۰ میلیون تومان وام بلاعوض دریافت خواهند کرد، ما این افراد را به ستاد بحران معرفی می‌کنیم تا پس از انجام مراحل قانونی وام خود را دریافت کنند.

داوری اظهار کرد: خودور‌هایی که از سیل خسارت دیده باشند تا سقف ۵۰ میلیون وام بلاعوض و اگر لازم باشد وام قرض‌الحسنه ۶۰ ماهه دریافت خواهند کرد. کسانی که به همراه خودرو خود امرار معاش می‌کردند و ماشین‌شان در جریان سیل آسیب دیده نیز تا ۱۵۰ میلیون تومان وام ۵ درصد دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: کسانی که کسب و کارشان دچار اشکال شده، تا ۱۵۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه دریافت خواهند کرد تا کسب و کارشان مجددا رونق یابد.

فرماندار مشهد تاکید کرد: اینگونه نیست که بگوییم بیشترین خسارت‌ها از سیل به خیابان سپاه ۶۹ وارد شده، خانه‌هایی در برخی روستا‌ها داشته‌ایم که به طور کامل تخریب شده‌اند. در حال حاضر برای کمک به سیل‌زدگان از چارچوب قانونی خود فراتر رفته‌ایم.

داوری در خصوص وجود یک دیوار در منطقه سیدی و شائبه‌هایی پیرامون سهل‌انگاری یک ارگان خاص بابت احداث این دیوار و بروز سیل در این منطقه یادآور شد: هرکسی زمینی دارد قانونا می‌تواند اطراف آن دیوار بکشد. در آنجا مسیل وجود نداشته که بگوییم ساخت دیوار هم غیرقانونی بوده است. اگر آن دیوار باعث ایجاد خسارت شده باید ارزیابی شود. هرکسی هم شکایتی دارد به ما اعلام کند تا رسیدگی کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->